‘DeNTz’ - Column Wilfred Kniese - Dentz 5



De vorige Dentz is u gepresenteerd als een 3/4 Dentz. U kreeg dus maar voor 75% waar voor uw geld. Dat maken we dit keer goed en u kunt weer als vanouds 100% rekenen op mijn column. De fusievoorbereidingen gaan voortvarend. Het overleg is intens, het begrip over en weer soms bijna beangstigend. We raken allemaal steeds beter aan elkaar gewend en realiseren ons hoe waardevol het was om 25 jaar lang gescheiden onze wegen te gaan en om al die tijd te reflecteren op de vraag of dat een goed idee is geweest. Of juist niet. In ieder geval is de timing nu perfect.

Over alle belangrijke zaken zijn we het inmiddels roerend eens. Er resteren alleen nog wat zaken van ondergeschikt belang zoals het verenigingsblad. Er zijn duidelijk twee kandidaten overgebleven: NT en Dentz. Het eerste bestaat al wat langer maar mist mijn column. Het tweede is van recentere datum maar publiceert al bijna 10 jaar mijn column. De keuze zou dus makkelijk moeten zijn. Buiten de waard gerekend. Een bloedgroepenstrijd beslecht je niet op de achterkant van een bierviltje. Er is daarom een heuse werkgroep opgericht om zich over het lot van onze "verenigingssufferdjes" te buigen. NT en Dentz hebben een duidelijk verschillende stijl en uitstraling naast markante redactionele accenten. Dat geeft altijd de mogelijkheid van een nieuwe kickstart waarbij, zoals dat altijd diplomatiek wordt verwoord, het beste uit beide bladen behouden en gecombineerd kan gaan worden. Daar buigt zich momenteel die werkgroep over van bestuursleden, kantoormedewerkers, leden en een externe expert. Het hoofdpijnaspect van dit dossier zal vooral de naamgeving zijn. Wordt het Dentz, wordt het NT, wordt het NT-Dentz of Dentz-NT?

Uit diverse gesprekken is al gebleken dat het blad best een beetje glossy mag zijn, richting lifestyle voor tandartsen. En die lifestyle is veeleisend, dat weten we inmiddels. Net afgestudeerde tandartsen staan niet voor niets bovenaan de ranglijst van best verdienende starters en daar mogen de verwachtingen en ambities zowel blad - als adverteertechnisch op afgestemd worden. Niet langer de vraag waar de bestuursleden nu weer waren of hoe de praktijk van Jacco er van binnen uitziet maar de flitsende rubriek "how to spend it" met correct daarop afgestemde advertenties en advertorials. Onze Corona cum fusiespecial van juni gaf al een fraai voorbeeld van een prestigieuze autofabrikant die de EQC aan onze lezers aanprees. Daar moeten we de titel van het blad op durven afstemmen: Mercedes Dentz. En dan meteen al onze Iqual- en IQdent-groepjes omdopen in EQual en EQDent om maar meteen de gehele vereniging in een fris jasje te steken. Toch, en bij nader inzien: dat begint wel heel erg te lijken op dat stoffige Tandarts & Auto. Werd je destijds niet als startend tandarts automatisch lid van de VvAA, aangevuld met de Consumentenbond en de ANWB en voor de meer maatschappelijk bewuste tandarts nog het lidmaatschap van Natuurmonumenten en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Van dat imago willen we nu juist af: Bijenkorf nieuwe stijl, niet Hema oude stijl.

Ik heb daarom een korte opiniepeiling gedaan. En de uitkomst was zonneklaar en ondubbelzinnig: er moet gewoon een nieuw tandartsenblad komen. Een Nieuw Tandartsenblad.... NT.... Eureka! het ei was in een mum van tijd gelegd. Echter, en bij nader inzien, gooien we dan niet een stuk eerbiedwaardigheid en traditie weg. Per slot van rekening is Theodore Dentz de Godfather van de Nederlandse tandheelkunde en grondlegger van de universitaire opleiding tandheelkunde. De naam alleen al verwijst bewust naar "dent", het Franse woord voor tand. Voeg daar de "z" aan toe, modern symbool voor snelheid en eigentijdsheid en je vangt in een klap de traditie van het Tandheelkundige Genootschap en de moderne frisse stijl van de ANT. Dus Dentz zal het moeten worden!

Ho, stop! Niet te snel. We zijn bezig met een fusie! Dan kies je niet zomaar de ene naam ten koste van de andere maar dan sluit je een intelligent compromis waar iedereen blij van wordt. Dan combineer je gewoon het beste wat beide te bieden hebben: NT en Dentz, in logovorm NT-Dentz. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar dan gaan de experts zich er mee bemoeien. Deze communicatiedeskundigen wijzen op alles wat kan misgaan als je zowel degelijkheid als frivoliteit benadrukt. Kijk naar ABN-AMRO, inmiddels toppunt van een kwijnend bestaan met een glorieus nostalgisch verleden. Het moet korter, compacter. Toen kreeg ik de trouvaille van het jaar. We maken er DeNTz van. Alles volledig meegenomen, iedereen blij en compacter dan een Mercedes. Nou ja, iedereen? Die experts begonnen weer te zeuren. Dit keer over subliminale waarneming en het reptiele onderbewustzijn. Beter om geen hoofdletters midden in het logo te gebruiken, kleine letters hebben veel meer impact omdat ze juist niet opvallen in de directe omgeving. De optimale oplossing is dus Dentz en dat wordt de aanbeveling aan de werkgroep. Eenvoud is kenmerk van het ware, de cirkel is rond. Loop niet met je hoofd in de wolken als de oplossing op straat ligt.

En als u wilt weten waarom we straks doorgaan onder de naam KNMT: ook dat is een combinatie van het beste dat beide verenigingen te bieden hebben. De letters "K" en "M" uit de naam KNMT. Met het predicaat "Koninklijk" valt nou eenmaal niet te spotten in een land dat permanent met de code Oranje leeft. En de letters "N" en "T" uit de naam ANT. De nieuwe vereniging zal met opgeheven hoofd de Koninklijke weg bewandelen en daar, indien nodig, gepast van afwijken. De vereniging is er tandheelkundig voor alle inwoners van Nederland, staat midden in de Maatschappij en is er primair voor de Tandarts. Dat is de kracht van marketing: in een paar letters de kern van de collectieve ambitie weten neer te zetten.

Voor de goede orde: we zijn ook nog op zoek naar een goede naam voor het nog op te richten KlachtenRegisterTandartsen. De voordehand liggende afkorting schijnt al in gebruik te zijn. Uw suggesties zijn daarom van harte welkom.

Hoe loopt het verder met de fusie? Zoals gezegd: intern van een leien dakje. Extern nog wel een paar communicatiehobbeltjes te nemen. Niet omdat men twijfelt aan de logica en het nut van de fusie. Maar simpelweg omdat tandartsen graag over alles meedenken en - discussiëren en geen mogelijkheid van inspraak aan hun neus voorbij zullen laten gaan. We mogen wel zeggen: zoveel tandartsen, zoveel meningen. Dat zijn er dus minstens 10.000. Zelden is dit zo duidelijk naar voren gekomen als tijdens de Corona-crisis (eerste golf). Toegegeven, een tandarts loopt mogelijk wat meer risico dan een advocaat, maar om moord en brand te schreeuwen omdat we het gewaagd hadden te adviseren de praktijken op een laag pitje te zetten of ons juist hel en verdoemenis te wensen omdat we de praktijken weer snel wilden opschalen naar normaal is ook voor ons wel heftig geweest.

Overigens, toen aan Minister de Jonge van VWS op een (denkbeeldige) persconferentie werd gevraagd wat andere zorgsectoren zouden moeten doen om het succes van de mondzorg-aanpak tijdens de Corona-crisis te evenaren was diens antwoord: fuseren, fuseren, fuseren! En voor een keer laten we het oor graag hangen naar de overheid en doen we braaf wat ze van ons verwachten. Mocht u nog steeds niet overtuigd zijn, bedenk dan het aloude adagium: komt tijd, komt Ledenraad.