‘Het sprookje is (bijna) uit’ - Column Wilfred Kniese - Dentz 6



Mijn vorige column heeft veel bijval en enthousiaste reacties opgeleverd, vooral vanuit de kringen van mijn nachtegalen. Dat inspireert en motiveert om op de ingeslagen weg door te gaan. Dit keer dan maar weer eens geschreven over sprookjes. Een collega van mij had onlangs de eer het (lijdend) voorwerp te mogen zijn van zo’n fabelachtig sprookje. Alleen zat er geen happy end aan, en dat hoort natuurlijk niet. Het geheel was ontsproten aan het fabelachtig creatieve brein van de ongekroonde koning van de moderne mondzorgsprookjes, Directeur T te O (suggestie voor een mnemonic: Technisch Overleg). T te O is de geestelijk vader van Prinses Glansje, dat snoezige prinsesje dat dromend door mondzorgluilekkerland dwaalt en alles was haar toverstafje aanraakt in klinkende munt verandert. Als je dat soort verhalen kunt bedenken beschik je ongetwijfeld over een grote duim en om daar dan een verhaaltje meer of minder uit te zuigen zal geen zichtbare moeite hebben gekost.

T te O is in het dagelijkse leven directeur van een serie centra voor jeugdtandzorgverzorging. Zoals de website trots vermeldt: ondergebracht in een stichting zonder winstoogmerk. Voluit geschreven: Stichting JTV Mondzorg voor Kids. En dat is nou het mooie aan sprookjes: die Stichting bestaat helemaal niet. Er is wel een stichting (zonder winstoogmerk) maar die heet geen “Mondzorg voor Kids” en onder die stichting hangt een Holding BV en daaronder een serie Werkmaatschappijen BV’s. Allemaal zonder winstoogmerk? Het vergt geen financieel genie om te zien dat met zo’n constructie het aantal mogelijkheden om winst om te toveren in verlies schier onbeperkt is. En JTV Mondzorg voor Kids blijkt de handelsnaam van ‘Kletsmajoor B.V.’ te Rotterdam te zijn. Dat overigens vond ik een trouvaille. Directeur T te O is een fanatiek voorstander van taakherschikking en werkt in alle mogelijke gremia samen met de mondhygiënisten. Die hebben net het op grote schaal laten consumeren van preventie in de vorm van gesprekken ter gedragsverandering als nieuwe marketingstrategie bedacht. Wellicht dat de eretitel “nachtegaal” een update verdient en we voortaan mogen spreken over onze “kletsmajorettes”. Om op dat thema door te gaan: de Kids zoeken in Gelderland een mondhygiënist die ervaring heeft met boren en bereid is zich op te scholen tot zelfstandig geregistreerd mondhygiënist. Had de ANT niet iets opgemerkt over de reden waarom de Kids zo fanatiek voor taakherschikking zijn? Al die kindertjes in de wachtkamer kunnen dan tegen de tandarts zeggen: nou, doei hoor! Maar er is wel beloofd dat de besparing (lees: per ongeluk behaalde winst) die hier uit voortvloeit wordt geherinvesteerd in de nieuwste apparatuur en in de bekostiging van de haal- en brengservice om zodoende een minimaal beroep te hoeven doen op de collectieve middelen uit de basisverzekering. En dat is dan weer nobel. 

Sinds een paar jaar maakt ook de mondzorg voor (kwetsbare) ouderen onderdeel uit van het Kids-imperium. Welke logica verbindt jeugd met ouderen, zult u zich afvragen. Mogelijk de Dental Cars. Die zijn multi-inzetbaar en dat is handig bij overcapaciteit. Zo’n Car vol met preventie-assistenten die sprookjes voorlezen aan dementerende bejaarden in de hoop het gedrag op de valreep nog in de richting van preventie te kunnen ombuigen. En dan de mogelijkheid om aan boord en zonder tandarts een panorama-foto van het hoofd te kunnen maken om te zien of het sprookje goed is aangekomen. Dit alles tegen functionele tandartstarieven, dat spreekt voor zich, maar de winst wordt wel weer gestoken in innovatie en subsidie van de Car. Ook dat is toch nobel. 

En om iedereen van de wieg tot het graf goede ‘one-stop’ mondzorg te kunnen leveren, is zeer recentelijk het trio compleet gemaakt met de Zorgzame Tandarts als nieuw marketing-concept. Zonder winstoogmerk, dat moge voor zich spreken. Een zalvend concept, dat past bij het softe non-profit imago van de Kids. Ik ontleen aan de advertentie op de website van de KNMT de volgende informatie: “een nieuw merk voor volwassenen, je werkt in de praktijken van Mondzorg voor Kids en hier bieden we je een “basis-patiëntenbestand” aan in de vorm van de uitstroom van JTV mondzorg voor kids. Je hebt ondernemerszin (spreekt goed Nederlands sic) en je bent bereid invulling te geven aan de “verlengde-arm constructie” voor de aangrenzende kids. Je kunt rekenen op een meer dan marktconforme honorering, bonus, vergoedingsregeling op basis van omzet en, na de belofte van trouw, winstdeling over gerealiseerd rendement”. Het kan maar niet op. Op deze manier blijft er echt geen winst meer over en daar ging het inderdaad toch steeds om. 

Maar ho, wacht eens even. Begrijpen we dat goed? De jeugd wordt via de basisverzekering met geld van de belastingbetalers gehaald en gebracht naar de Kids-praktijk, daar omgevormd tot een kant en klaar klantenbestand dat bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd op een presenteerblaadje wordt aangeleverd bij die zorgzame tandarts die naast een meer-dan-marktconforme vergoeding en bonus ook op winstdeling mag rekenen? Dat is toch eerder een gebrek aan geen winstoogmerk. Nog genoeg ruimte dus voor andere fantasievolle tandartsmerken in het imperium. Dit geheel riekt bovendien naar concurrentievervalsing t.o.v. al die ploeterende en zwoegende praktijkhouders die geen beroep kunnen doen op die gesubsidieerde haal-en brengservice. Leuk brokje voor onze waakhonden van de NZa en ACM om tijdens de lange en koude Kerstdagen eens op te gaan kauwen. 

Wellicht dat het tijd is voor Hofmaarschalk Glansrijk om de speelkaarten eens transparant op tafel te leggen en te bezien of er inderdaad een happy end te bedenken is. Maar met wat we nu allemaal zo lezen valt het sprookje glansrijk door de mand. Nogmaals moet hier benadrukt worden: deze columns worden alle geschreven op persoonlijke titel. Bijval wordt gewaardeerd, kritiek is aan het verkeerde adres. Hoor en wederhoor te omslachtig. Ook in deze column is weer rijkelijk gebruik gemaakt van metaforen en zoals dat metaforen betaamt hebben deze natuurlijk niets met de werkelijkheid van doen en elke overeenkomst met bestaande figuren of situaties berust op betreurenswaardig toeval. Ook zeg ik hierbij toe dat deze column net zo lang op de digitale Dentz zal blijven staan tot het sprookje helemaal uit is, met een happy end wel te verstaan. 

Heeft u de afgelopen maanden wel voldaan aan de oproep van de kletsmajorettes om meer preventie te consumeren en braaf uw dagelijkse portie tot u genomen? Wel doen hoor! Het levert u een gaaf en gezond gebit op en geeft ook die onmisbare ring van zelfvertrouwen die u nodig heeft als de IGJ plotseling bij u binnen valt of als de zorgverzekeraars over uw tarieven willen gaan onderhandelen. U kunt dit product bestellen op de website van de NVM. Bij afname van twee porties per dag zijn er geen verzendkosten aan verbonden en bij invoer van de actiecode van de ANT ontvangt u bovendien tot wel 20% korting. Lees wel altijd goed de bijsluiter en bij vragen of klachten, raadpleeg uw arts, apotheker, NZa of IGJ. 

Tot slot het goede nieuws voor 2020. Dankzij uw steun en de toenemende stroom tandartsen die de weg naar de beste belangenbehartiger van Nederland weet te vinden is het mogelijk uw financiele bijdrage aan ons succes weer iets te verlagen. Geen grote daling, maar toch. Als het experiment taakherschikking eindelijk van start gaat moet de broekriem aan en dan helpen gewoon alle beetjes. Wij hebben geen winstoogmerk en oppotten staat ook niet in onze statuten beschreven. De ANT wil zijn zoals Berlijn dat al jaren is: arm maar sexy.