Is alleen simpele tandheelkunde gewenst?

Door Jan Willem Vaartjes


Zoals u waarschijnlijk weet hamert de ANT al sinds 2016 op het feit dat taakherschikking een onherroepelijke stelselwijziging is die het teamconcept afbreekt, de zorg versnippert, onnodig compliceert en ook duurder maakt. We hebben vele malen de media gedomineerd en ook een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Nu zowel de politiek en de collega’s in het veld de bezwaren van de ANT klakkeloos kunnen opdreunen, is het voorlopig tijd om in te zoomen op andere zaken die een grote impact hebben op ons beroep.

Tijdens het experiment vrije tarieven en het daaropvolgende kostenonderzoek was het jarenlang onrustig. Door indexaties lijkt het honorarium weer voldoende om voor veel behandelingen goede kwaliteit te kunnen leveren. Maar op sommige deelgebieden, zoals esthetische tandheelkunde, is zeker nog niet alles mogelijk. Daar voeren we daarom – al jarenlang – een procedure over. De rust lijkt dus weer teruggekeerd. Maar, zoals ik eerder meldde, schijn bedriegt hier. VWS heeft de NZa namelijk de opdracht gegeven om het tariefsysteem grondig onder de loep te nemen.

Het eerste kritische rapport (Monitor Mondzorg) is al uitgebracht en in het recente rapport Stand van de Zorg staat dat de nota van de tandarts zo duidelijk als mogelijk moet zijn en dat uitkomsten van zorg moeten worden meegenomen. Met het veranderen van etsbrug in plakbrug lijkt men nu niet tevreden. Het lijkt erop dat als een burger langer dan twee minuten de betekenis van een verrichting moet googelen, de verrichting op de nominatie komt om geschrapt te worden. Sprekend uit eigen ervaring zou ik willen dat de overheid dezelfde regels zou hanteren voor de aanvraag van een vergunning voor het vervangen van een raamkozijn in Amsterdam. De aanvraageisen daarvoor zijn niet transparant en ook na uren zelfstudie nog onbegrijpelijk. Uiteindelijk moet er iemand ingehuurd worden om dit voor elkaar te krijgen en zijn de totale kosten niet te vergelijken met uitgebreide tandheelkundige behandelingen. De geclusterde 180 verrichtingen tijdens het experiment met de vrije tarieven lijken als een mooi uitgangspunt te dienen. Hierbij wordt vergeten dat er sowieso van afgeweken kon worden. In mijn eigen praktijk had ik bijvoorbeeld nog 150 varianten met verschillende prijzen toegevoegd. De zorgverzekeraars hadden nog meer variatie nodig. In het prothesedeel werden van bijna alle codes meerdere varianten gemaakt. Als je iets platslaat om het simpel te laten lijken, wil dat nog niet zeggen dat de praktijk erachter simpel wordt. Als er geen toeslagen meer bestaan voor handelingen die nauwkeurigheid toevoegen, dan kan er geen maatwerk worden geleverd. Uiteindelijk stimuleer je hierdoor alleen maar het verrichten van simpele tandheelkunde.

Dat kan niet de bedoeling zijn. We hebben als ANT op het gebied van de benodigde transparantie onze verantwoordelijkheid genomen en het afgelopen jaar gewerkt aan de website www.mondzorgkosten.nl. Op deze website staat in patiëntvriendelijke omschrijvingen wat een verrichting inhoudt en wat er wel of niet bij inbegrepen is. Dit aangevuld met plaatjes en embedded YouTube video’s. Hierdoor begrijpt de consument beter wat een verrichting is, waarom die nodig is en – met behulp van de filmpjes – ook of die heeft plaatsgevonden.

Hierdoor helpen we voorkomen dat ons tariefsysteem steeds verder versimpeld wordt, maar ontzorgen we tegelijkertijd de tandarts. Want hoeveel vragen krijgt een tandartspraktijk niet over de factuur of over een begroting? Met die site kan dat op een makkelijke wijze uniform gecommuniceerd worden. Voorbeeldbegrotingen zijn er ook te vinden en kunnen in het vervolg ook geplaatst worden op websites van een ANT-tandartsen.

Ontzorgen is ons motto van 2019. Niet alleen met mondzorgkosten. nl maar ook met onze verbintenis die we zijn aan gegaan met Zivver. Met het communicatieplatform van Zivver kan een tandarts veilig communiceren met andere tandartsen en ook patiënten. Wat ons erg aansprak is dat je met Zivver je eigen e-mail-adres kan blijven gebruiken, het goed in te bouwen is in de tandheelkundige softwarepakketten en dat er ook iPhoneen Android-apps beschikbaar zijn.

Een mooi en voorspoedig 2019 toegewenst!

Door Jan Willem Vaartjes
Jan Willem Vaartjes is voorzitter van de ANT. Na zijn studie tandheelkunde heeft hij zich gedifferentieerd in de orale implantologie. Hij werkt als tandarts-partner bij de kliniek voor tandheelkunde in Utrecht. Vaartjes maakt zich sterk voor transparantie en minder regeldruk.