There are lies, big lies…en de AMvB taakherschikking



Het is nog niet eens Pasen in het jaar van de haan en de haan heeft al minstens drie keer gekraaid. Wat is het geval? Ondanks 10 jaar voorbereiding realiseerde VWS zich pas begin 2016 dat er ook nog even snel naar de curricula van de opleidingen moest worden gekeken. Maar daar heb je dan wel de curricula voor nodig. Die dus snel opgevraagd op de meest logische plaats: de NVM, de club die zo graag in artikel 3 wet BIG wil belanden. Helaas zijn de curricula van de hogescholen mondzorgkunde  het best bewaarde geheim in de Nederlandse mondzorg. Zelfs een oester zou jaloers worden op zoveel geslotenheid. Dus de NVM kreeg de documenten niet te pakken. Gelukkig had de NVM nog wel een aardig documentje op de plank liggen van "Det Odontologiske Fakultet" waarin keurig beschreven staat hoe het mondzorg onderwijs in Lapland is geregeld. En Lapland ligt net iets boven Groningen dus misschien zouden de ambtenaren erin trappen.  En laat nou de mondhygiënist in Lapland bevoegd zijn om "zelfstandig röntgenfoto’s te indiceren en te maken en uiteraard de diagnose te stelten (sic)" zo schrijft de NVM blijmoedig in een begeleidende brief. Bingo, precies de ontbrekende informatie die VWS nodig had om de AMvB sluitend te krijgen. Nu is Lapland een leuk land. Er is b.v. een haal- en brengservice voor de jeugd met door rendieren getrokken arrensleeën. En er komen hele leuke sprookjes vandaan. Maar helaas is de mondzorg in Nederland beland in de fase van keihard evidence-based beleid en onze politici willen niet voor het lapje gehouden worden en al helemaal niet met een lapmiddel-AMvB. En omdat de ANT zijn pappenheimers kent is een wob-verzoek de aangewezen weg om de evidence boven tafel te krijgen.

Alternatieve feiten
Er zijn dus geen curricula boven tafel gekomen, zo blijkt uit ons wob-verzoek. Probleem is echter wel dat VWS overal heeft verkondigd dat de curricula objectief naast elkaar zijn gelegd en dat de AMvB op de conclusies daarvan is gebaseerd. Je vraagt je dan bijna af of er misschien onder in een la nog een setje uit 2006 heeft gelegen. Helaas zijn de onderliggende documenten kennelijk verdwenen. Gecrashte harde schijf, te ijverig doorgelakt? We zullen het wel nooit te weten komen. Voor minister Schippers is het Ministerie van VWS op de valreep toch nog het Mysterie van VWS geworden. En dan blijft alleen over het opnieuw uitvragen van de ontbrekende informatie, ditmaal wel rechtstreeks bij alle universiteiten en hogescholen. En wat blijkt? De universiteiten zijn niet in staat zijn om het academisch denk- en werkniveau van hun studenten eenvoudig in een curriculum te vatten. En als de universiteiten dat nu niet kunnen dan konden ze dat een jaar geleden dus ook niet, zou je zo denken. Maar waar is dan die hele AMvB op gebaseerd geweest? In ieder geval niet op enige vorm van evidence. De NVM dacht dat de AMvB al in kannen en kruiken was met de volle steun van de minister. En mijn nachtegalen hebben nooit het onderste uit de taakherschikkingskan willen hebben. Alleen maar de room die bovenop dreef. Maar van VWS moesten ze toch de kan helemaal leeg drinken. En dan loop je het risico dat je inderdaad  het lid op de neus krijgt. Een prachtig gezegde stelt dat  als je begint met het vertellen van leugentjes je maar beter een heel goed geheugen kan hebben. Moraal van het verhaal: al is de leugen nog zo snel, het wob-verzoek van de ANT achterhaalt hem wel. Skål!

Can KNMT please be second
Zet u schrap: de KNMT gaat voortaan brutaler worden. Er wordt niet langer gelikt en gekwispeld maar er wordt harder geblaft en voorzichtig gebeten. De ambtenaren zullen sidderen in hun stoel. Alleen het VC moet er nog een plasje overheen doen. Maar het past wel bij de nieuwe vereniging 2.0.  Na 100 jaar werd het natuurlijk ook wel tijd. De ANT bestaat 20 jaar, is al bij versie 7.3 en blaft en bijt dat het een lieve lust is. Toch komt het voor ons allemaal wel wat laat. We hadden de afgelopen 9 maanden best wat extra steun kunnen gebruiken om het dossier taakherschikking in goede banen te leiden. Dus als u mij vraagt: "kan de KNMT alsjeblieft tweede zijn?" dan luidt mijn ruimhartig antwoord: "wat mij betreft wel". Maar als het om de belangenbehartiging in de Nederlandse mondzorg gaat is en blijft ANT de nummer één. En dat is een feit, neemt u dat van mij aan.