10 tips over digitale veiligheid

De wereld digitaliseert in een hoog tempo. Ook uw praktijk is in grote mate afhankelijk van ICT. Denk bijvoorbeeld aan uw website en e-mail. Misbruik van kwetsbaarheden in uw computersysteem door cybercriminelen is een groot risico voor u en uw patiënten. Volg deze 10 tips van de Kamer van Koophandel om dit risico te verkleinen.

1. Stel automatische updates in

Zwakke plekken in uw software zijn een risicofactor. Door periodiek, liefst automatisch, uw software te updaten kunt u misbruik ervan voorkomen. Doe dit voor alle software op alle systemen in uw praktijk. In ieder geval voor het besturingssysteem op uw computer(s). Maar vergeet niet ook alle andere software te updaten. Zoals op uw laptops, tablets en smartphones, in apparatuur als routers en firewalls of software van uw website.

2. Installeer beveiligingssoftware

U kunt niet zonder goede beveiligingssoftware. Deze houdt veel malware zoals virussen en ransomware buiten de deur. Maar het houdt ook ongewenste binnenkomende en uitgaande netwerkverbindingen tegen. Het beschermt u bovendien tegen spam, phishing of onveilige websites. Natuurlijk is het zaak deze beveiligingssoftware altijd up-to-date te houden. Zoek op internet op 'vergelijk beveiligingssoftware' om te bepalen welke variant bij u past.

3. Gebruik tweestapsverificatie

Het is belangrijk dat u voor alle online diensten een sterk wachtwoord kiest. Gebruik dit wachtwoord niet opnieuw bij andere online diensten en wijzig het regelmatig. Toch kan het nóg veiliger met tweestapsverificatie. Dit kunt u bij steeds meer online diensten zelf instellen. Een cybercrimineel heeft dan niet meer genoeg aan uw gebruikersnaam en wachtwoord, bijvoorbeeld verkregen uit een datalek bij een leverancier van een online dienst. Met tweestapsverificatie is bij het inloggen een extra toegangscode vereist die u ontvangt via een vertrouwd apparaat zoals uw smartphone.

4. Maak backups

Maak regelmatig backups om verlies van data te voorkomen. Gebruik de 3-2-1 backup methode. Altijd 3 kopieën van uw data: minstens 2 in uw praktijk en dan op verschillende systemen en minstens 1 buiten uw praktijk, bijvoorbeeld online. Maak het nog veiliger door deze backups te versleutelen (zie tip 5). Test ook regelmatig of het terugzetten van een backup wel écht lukt.

5. Beveilig uw data

U verzamelt en bewaart patiëntgegevens. Die gegevens zijn privacygevoelig. Daarom is het belangrijk dat u die gegevens, en ook uw overige bedrijfsinformatie, in kaart brengt en veilig opslaat om datalekken te voorkomen. Het is verstandig om dit soort belangrijke gegevens te versleutelen (met een wachtwoord te beveiligen). Sinds 1 januari 2016 ben je verplicht om ernstige datalekken direct te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En sinds 25 mei 2018 geldt de nieuwe privacywetgeving (AVG). Maak als ANT-lid gratis gebruik van een ZIVVER account om beveiligd te mailen. Klik hier voor meer informatie of om u te registreren.

6. Beveilig draadloze netwerken

Gemak dient de mens. Even het internet op met uw smartphone, tablet of laptop. Dit kan eenvoudig via een draadloze WiFi-verbinding in uw bedrijf. Maar, wie kan uw draadloze netwerk (gewenst of ongewenst) nog meer gebruiken? Beveilig uw WiFi-netwerk daarom altijd minimaal volgens de WPA2-standaard. Wees extra alert als u onderweg een openbaar WiFi-netwerk gebruikt. Werk dan altijd via een VPN-verbinding over dit draadloze netwerk.

7. Maak veilig gebruik van online diensten

We maken allemaal dagelijks gebruik van online diensten (clouddiensten). Denk bijvoorbeeld aan e-mail en online betalen. Ook telewerken kunt u zien als het gebruik van een online dienst. In al deze gevallen benadert u uw data via het internet. Het is belangrijk dat dit via een beveiligde (VPN-)verbinding gebeurt en dat u tweestapsverificatie hebt ingesteld. Er zijn nog 2 zaken waar u op moet letten.

Telewerken en webmail: hierbij hebben uw werknemers externe toegang tot uw bedrijfsnetwerk. Zijn hun thuiswerkplekken net zo goed beveiligd als de werkplekken in uw bedrijf?

Online diensten: hoe en waar slaat de leverancier van de dienst uw data eigenlijk op? Kunt u uw data desgewenst eenvoudig meenemen naar een andere leverancier? Vraag dit na bij de diverse leveranciers en verzeker u ervan dat het goed geregeld is.

8. Houd rekening met de zwakste schakel

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Helaas is dat bij digitale veiligheid vaak de mens. Uw systemen kunnen nog zo goed beveiligd zijn voor de buitenwereld, maar dan installeert een medewerker opeens onveilige software of steekt hij een onbekende USB-stick in de computer. Maak uw medewerkers bewust van zaken rondom digitale veiligheid en gebruik in uw bedrijf in ieder geval een informatiebeleid. Spreek af wie binnen uw bedrijf toegang heeft tot welke informatie en leg vast wie verantwoordelijk is voor uitvoering en controle van dat beleid.

9. Zorg voor een veilige website

Uw website (en eventuele webshop) is een belangrijk digitaal kanaal naar uw patiënten. Dit moet voor hen een veilige en vertrouwde plek zijn. Check minimaal deze 3 punten:

- Zorg dat uw SSL/TLS-certificaten in orde zijn. Uw webadres begint dan met HTTPS. Bezoekers weten dan dat ze op de juiste website zijn. En dat hun verbinding met uw website veilig is.
- Geef DDoS-aanvallen van cybercriminelen geen kans. Voorkom dat uw website langdurig uit de lucht is. Zoek online naar "DDoS bescherming" en kies de oplossing die bij u past.
- Bied veilige betaalmogelijkheden aan. Consumenten willen veilig betalen. Denk aan iDEAL, PayPal en creditcard. Zorg ervoor dat uw webshop minimaal deze betaalmogelijkheden ondersteunt.

10. Schakel expertise in

Het installeren, beheren en onderhouden van uw systemen is vakwerk. Schakel altijd een professionele partij in die uw ICT en de beveiliging daarvan voor zijn rekening neemt. Wees kritisch want niet elke ICT-leverancier heeft specifieke kennis van digitale veiligheid of ervaring met het tegengaan van cybercrime. Vraag uw ICT-leverancier ook naar een Service Level Agreement (SLA).

Bron: KvK