De tariefregels voor klantenservicenummers

De regels voor klantenservicetarieven zijn sinds 1 juli 2017 veranderd. Sinds deze datum mag de telecomaanbieder alleen nog verkeerskosten in rekening brengen voor het gesprek. Er mag geen informatietarief per minuut of gesprek gerekend worden. De telecomaanbieder mag wel de gewone kosten voor het bellen vanaf een vaste of mobiele telefoon in rekening brengen, de zogenoemde verkeerstarieven.

Alle nummers op een rij
0800-nummers zijn meestal informatienummers van organisaties die gratis informatie willen bieden. Zij gebruiken die nummers voor hun dienstverlening. Bellen naar een 0800-nummer is gratis.

0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers zijn betaalde informatienummers. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor entertainment. De kosten voor bellen naar 0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers lopen uiteen van heel goedkoop tot duur. Informatiedienstaanbieders mogen zelf bepalen welk tarief zij vragen voor het bellen naar 0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers. Maar let op: Zodra een nummer wordt gebruikt als klantenservice, dan mag het gesprek niet meer kosten dan de gebruikelijke belkosten. Dit geldt zowel voor klanten als niet-klanten van het bedrijf.

Een 088-nummer is een telefoonnummer dat niet geografisch gebonden is, dat wil zeggen, het is niet gebonden aan een bepaalde stad of regio. Bellen naar een 088-nummer kost hetzelfde als bellen naar een gewoon vast telefoonnummer. De precieze belkosten per minuut hangen dus af van het belabonnement van de beller. Bellen naar 088-nummers is bij de meeste providers inbegrepen bij het standaard abonnement. Net als lokale telefoonnummers, zijn 088-nummers ook te bellen vanuit het buitenland. Dit in tegenstelling tot 0800- of 0900-nummers die alleen vanuit Nederland bereikbaar zijn.

Onterecht kosten in rekening gebracht voor 0900-nummer Famed

Van 1 juli 2017 tot 10 augustus 2017 hebben T-Mobile en Ben ten onrechte een bedrag in rekening gebracht bij klanten die het nummer 0900-0885 van Famed hebben gebeld. Inmiddels is de storing door T-Mobile en Ben verholpen waardoor de correcte tarieven nu in rekening worden gebracht.

T-Mobile en Ben zullen de betrokken klanten informeren en de foutief geïncasseerde bedragen op de eerstvolgende factuur crediteren.

Let op: Wanneer u als tandarts op uw website heeft vermeld dat het nummer van Famed geld kost, kunt u dit veranderen in bijvoorbeeld:


Heeft u vragen over uw ontvangen nota?
Voor vragen over uw nota kunt u terecht op de website. U kunt ook contact opnemen met het Contact Center van Famed.
-www.notavanfamed.nl
-0900 – 0885 (voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten)
-contactcenter@famed.nl

Het Contact Center van Famed is bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 18:00 uur.

Bron: Famed