NZa ontvangt ruim 2100 meldingen in 2016

Patiënten wisten de NZa in 2016 te vinden voor meldingen van hun problemen in de zorg. Zo meldden patiënten onder andere dat ze een hoge rekening ontvingen bij de tandarts, zondervooraf een offerte te krijgen.

Meldingen
De NZa heeft in 2016 in totaal 2.156 meldingen ontvangen. In het vierde kwartaal van 2016 kwamen er bijna 700 meldingen binnen. Dit zijn 200 meldingen meer dan in het derde kwartaal. In de meeste zorgsectoren is er een daling in meldingen, maar het aantal meldingen over zorgverzekeraars neemt toe in het vierde kwartaal. Dit is met name te verklaren door de meldingen over het contracteringsproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook stelden patiënten vragen over hun verzekeringen. Ze wilden bijvoorbeeld weten of hun behandeling vanuit de basisverzekering of aanvullende verzekering wordt vergoed.

Interventies
Sinds 2016 heeft de NZa een Snelle Interventieteam (SI-team). Het SI-team pakt snel en zichtbaar meldingen op, aanvullend op de bestaande toezichtsgebieden. In 2016 waren dit bijna 400 meldingen. Zo controleerde het SI-team of ggz-aanbieders hun wachttijd op de website vermelden, ging zij in gesprek met tandartsen die geen offerte verstrekten en legde zij signalen voor bij verzekeraars over hun dienstverlening.

Lees hieronder meer over de meldingen die de NZa heeft ontvangen in 2016
Kwartaal 1 2016
Kwartaal 2 2016
Kwartaal 3 2016
Kwartaal 4 2016

NZa ontvangt ruim 2100 meldingen in 2016