Afvalverwijdering

Bespaar op uw afvalkosten

Voor praktijken kan afvalinzameling en -verwerking een forse kostenpost zijn. U heeft momenteel wellicht geen idee wat goede en realistische tarieven zijn of waar u precies op moet letten bij het sluiten van een contract. Eerlijk gezegd heeft u ook geen tijd om uw hiermee bezig te houden.

Voorpraktijken heeft Renewi geselecteerd als leverancier voor het Voorpraktijken-pakket afvalverwijdering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijfsafval en papier & karton. Met al vele tevreden praktijken weet Renewi precies waar de kansen en aandachtspunten voor de praktijk liggen. Op deze wijze bent u verzekerd van een uitstekende dienstverlening op het gebied van afval tegen uiterst scherpe tarieven. Daarnaast hebben wij ook gezorgd dat de kwaliteit, service én voorwaarden op het juiste niveau zijn voor uw praktijk. Een win-win situatie dus. 

Aanvragen informatie

 

Afvalverwijdering: Hoe u gepakt wordt als u éven niet oplet

Als een Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek is uitgevoerd en de praktijk heeft ervoor gekozen de gevonden verbeterkansen door Voorpraktijken uit laten voeren, starten we eerst met de opzegservice. De oude contracten moeten het liefst dezelfde maand worden opgezegd, zodat er niet overhoopt automatisch een langjarige verlenging start.

Meestal gaat dit goed, al is er vaak veel tijd nodig om leveranciers een opzegging te laten bevestigen. Maar soms lopen we tegen zaken aan die wel héél bijzonder zijn. Zo hadden we laatst een afvalverwijderaar die de opzegging van Voorpraktijken niet accepteerde, de praktijk moest dat zelf maar doen. Met dat bijltje hebben we vaker gehakt, dus wij hebben een juridische brief gestuurd waarin wij uitleggen dat wij gemachtigd zijn door de praktijk en onze opzegging namens de praktijk dus gewoon rechtsgeldig is. Het antwoord van deze organisatie heeft ons nogal verbaasd, zij hebben namelijk in hun algemene voorwaarden het volgende bepaald:

KADER: “21.2 Opdrachtgever is niet gerechtigd om een derde te machtigen om zijn belangen voortvloeiende uit of samenhangende met de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te bahartigen, noch is opdrachtgever gerechtigd om zich ter zake door een derde te laten vertegenwoordigen.”

In dit geval hebben we ervoor gekozen om dit lid een opzeggingsbrief aan te leveren die hij zelf heeft verstuurd. In een later stadium zullen wij dit artikel mogelijk nog juridisch laten toetsen.

Een ander afvalverwijderingsbedrijf heeft nóg interessantere voorwaarden. Als reactie op onze opzegging (die in dit geval wel werd geaccepteerd), kregen wij de volgende bevestiging

“Per 18-04-2011 is Tandartspraktijk ............ met ons een serviceovereenkomst aangegaan. Deze serviceovereenkomst heeft een geldigheidsduur van 48 maanden en wordt zonder tegenbericht stilzwijgend jaarlijks verlengd met eenzelfde periode. Derhalve loopt de serviceovereenkomst af op 18-04-2021.”

Dit moesten we even twee keer lezen. Een contract is voor vier jaar gesloten, maar wordt ieder jaar weer met vier jaar verlengd. Wanneer er dus ook wordt opgezegd, u zit altijd nog heel lang aan deze leverancier vast. In dit geval is dat erg onprettig, aangezien de kosten via Voorpraktijken voor dezelfde afvalcontainer maar liefst 52% lager zouden zijn.

Ons advies is dus om de algemene voorwaarden en de leveringsovereenkomst goed te bekijken en te letten op dit soort zaken. Vanzelfsprekend heeft Voorpraktijken ervoor gezorgd dat een overeenkomst voor afvalverwijdering een korte looptijd heeft (12-24 maanden) en bovendien ook snel opzegbaar is, mocht dit nodig zijn.

TIP: bij het Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek worden ook zaken als afvalverwijdering onder de loep genomen. Op basis daarvan krijgt u (vrijblijvende) adviezen over mogelijke kansen voor de organisatie, die indien gewenst ook van a tot z kunnen worden uitgevoerd.

Door de collectieve voordelen van Voorpraktijken heeft u altijd een goed contract; betrouwbaar en met goede voorwaarden. 

Ik wil graag advies over het Voorpraktijken-pakket Afvalverwerking

Plan het Voorpraktijken-inventarisatiebezoek in en laat u ontzorgen
Door het Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek (no cure no pay) in te plannen, kunt u een analyse laten maken van uw huidige situatie op het gebied van afvalverwerking. Daarnaast worden ook uw afvalverwijdering, airco-onderhoud, waterzorg en nog 26 aandachtsgebieden beoordeeld. Desgewenst kunt u dit in handen geven van specialisten die ervoor zorgen dat u:

- Geen onnodige kosten maakt
- Marktconforme contracten heeft

Maar ook:

- Voldoet aan wet en regelgeving op facilitair gebied (ARBO, Bouwbesluit, Activiteitenbesluit milieubeheer etc.)
- Voldoet aan verzekeringseisen

Ook niet onbelangrijk: op de praktijk worden door de adviseur van Voorpraktijken alle benodigde gegevens voor u verzameld, u en uw medewerkers kunnen dus gewoon de normale werkzaamheden uitvoeren.

Vraag het Voorpraktijken-Inventarisatiebezoek aan