Communicatie over de klachten- en geschillencommissie

Let op: communiceert u voldoende over de klachten- en geschillenregeling?

Volgens de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bent u verplicht te beschikken over een Wkkgz-proof klachten- en geschillenregeling. Daarnaast moet u uw patiënten kenbaar maken (in de wachtkamer en op uw website) dat u beschikt over deze klachtenregeling.

Checklist

  • Ik heb in mijn wachtkamer informatie beschikbaar gesteld voor mijn patiënten wat zij kunnen doen wanneer zij een klacht hebben.

    De ANT biedt u een klachtenflyer voor in uw wachtkamer aan. Deze kunt u gratis downloaden of bestellen. In deze klachtenflyer staat alle informatie die uw patiënten nodig hebben.
     
  • Ik heb op mijn website informatie beschikbaar gesteld voor mijn patiënten wat zij kunnen doen wanneer zij een klacht hebben

    Op de website van de ANT is er een speciale pagina aangemaakt voor patiënten waar zij alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben wanneer zij een klacht hebben. Deze informatie kunt u overnemen en op uw website plaatsen of naar deze informatie doorlinken. Ook kunt u de bovengenoemde digitale flyer gebruiken voor op uw website.

    Het logo van de ANT voor op uw website kunt u hier downloaden.


Bekijk ook de website van de Geschillen Instantie Mondzorg. Hier verschijnt binnenkort aanvullend materiaal. 

U bent automatisch aangesloten bij de klachtenregeling

Als ANT-lid bent u automatisch aangesloten bij de ANT-klachtenregeling, welke voldoet aan de voorwaarden van de Wkkgz. Klachten tegen u als tandarts worden dan in behandeling genomen door een ANT klachtenfunctionaris en eventueel daarna de Geschilleninstantie Mondzorg. Deze klachtenregeling is inbegrepen bij uw lidmaatschapscontributie.

N.B. Bent u praktijkhouder en zijn er meerdere behandelaars werkzaam in uw praktijk? Dan moet u een instellingsklachtenregeling afsluiten.