Digitalisering in de Wlz: bent u al aangesloten bij het VECOZO Machtigingen- en Declaratieportaal?

Vanaf 1 juli 2017 worden de papieren formulieren voor het aanvragen van machtigingen en het declareren vervangen door een digitale procedure.


Wat verandert er?

Machtigingsaanvragen en declaraties voor mondzorg via de Wet langdurige zorg (Wlz) worden voortaan via het Machtigingenportaal en het Declaratieportaal van VECOZO digitaal afgehandeld. Deze afspraken zijn gemaakt door Zorgverzekeraars Nederland en de brancheorganisaties KNMT, ANT, ONT en NVM-mondhygiënisten. Hiervoor is het belangrijk dat u zich aansluit bij VECOZO en in het bezit bent van een actief persoonlijk certificaat.

Welke voorbereidingen zijn hiervoor nodig?
Om gebruik te maken van het digitale Machtigingen- en Declaratieportaal van VECOZO is het belangrijk dat u goed en tijdig voorbereid bent. Hieronder vindt u een checklist om te controleren of u gebruik kunt maken van het digitale Machtigingen- en Declaratieportaal.

  1. Onderneming/vestiging en zorgverleners AGB-code – zo spoedig mogelijk

    Voor een aansluiting bij VECOZO heeft u een Onderneming/vestigingAGB-code nodig. Voor het aanvragen van een machtiging via het Machtigingenportaal heeft u zowel een Onderneming/vestiging AGB-code als ook een zorgverleners AGB-code nodig. Wanneer u nog geen Onderneming/vestiging AGB-code of zorgverleners AGB-code heeft, dan kunt u deze aanvragen bij Vektis.

    AGB-code aanvragen

     
  2. Overeenkomst VECOZO – uiterlijk 1 juni 2017 aanmelden

    Om gebruik te maken van het Machtigingen- en Declaratieportaal is het belangrijk dat u een overeenkomst met VECOZO afsluit. Wanneer u een Onderneming/vestiging AGB-code hebt, en nog niet als klant bij VECOZO bent aangemeld, dan kunt u zich aanmelden via onderstaande knop.

    Aanmelden bij VECOZO
     
  3. Certificaten VECOZO – uiterlijk 1 juni 2017 aanvragen

    Nadat u een overeenkomst hebt afgesloten met VECOZO ontvangt de opgegeven contactpersoon een persoonlijk certificaat. Deze contactpersoon kan een certificaat met autorisaties voor “Machtigingenportaal” en “Declareren” aanvragen via het “Gebruikersbeheer” voor gebruikers die nog geen VECOZO certificaat hebben, zie meer informatie hierover in de volgende handleiding: https://www.vecozo.nl/Handleiding_Gebruikersbeheer/.

    Naar de handleiding

     
  4. Autorisatie machtigingenportaal

    Hebt u al  een persoonlijk certificaat maar nog geen autorisaties voor de diensten “Machtigingenportaal” en “Declareren” dan kan de contactpersoon deze autorisaties toevoegen op uw certificaat via het “Gebruikersbeheer”. Zie meer informatie hierover in de volgende handleiding: https://www.vecozo.nl/Handleiding_Gebruikersbeheer/.

    Naar de handleiding

     
  5. Actief certificaat

    Hebt u het gebruikersnummer en pincode van de contactpersoon ontvangen? Dan is het belangrijk dat u het certificaat ook installeert. Check daarna meteen via de website van VECOZO of u toegang hebt tot de betreffende diensten, zo niet, meld dit dan bij uw contactpersoon. Zie voor meer informatie over het installeren van uw certificaat de volgende handleiding: https://www.vecozo.nl/diensten/certificaatbeheer/kennisbank.aspx?id=733.

    Naar de handleiding

 

Waar kunt u met vragen terecht?

Heeft u vragen over het aansluiten bij VECOZO of heeft u ondersteuning nodig bij het installeren van uw persoonlijk certificaat, de support medewerkers van VECOZO staan klaar om u te helpen. U kunt contact opnemen met de afdeling Support en Administratie via  https://www.vecozo.nl/contact/.