Prikpunt

Prikaccidenten vormen een groot veiligheidsrisico binnen de tandartspraktijk. Zo’n 75% van de prikaccidenten doet zich voor bij het opruimen en reinigen van vervuild instrumentarium. Besmetting met het hepatitis B-virus vormt in de praktijk het grootste risico, 30-40% kans bij contact met besmet bloed. Daarnaast is er het risico op Hiv-besmetting (0,32%) en ook op hepatitis C infectie (3%).

Prikaccident?
Besmetting is niet alleen een risico voor de drager, maar ook voor degenen in zijn omgeving, zoals patiënten, partners en familieleden. Direct handelen is dus belangrijk.

Meld een prikaccident altijd bij PrikPunt:

Wat u direct moet doen:
1. Wond goed laten bloeden (uitknijpen)
2. Spoel de wond met water
3. Wond desinfecteren
4. Contact opnemen met uw behandelaar of met PrikPunt: meldpunt voor prik-, snij-, bijt- en spataccidenten. Zij helpen u direct met een telefonische risico analyse.

Posters
Klik op de afbeelding om de PDF van de poster te downloaden.

Prikpunt app
De info in de PrikPunt App is actueel en wordt door VaccinatieZorg actueel gehouden.

Klik op de afbeelding op de App te downloaden.

Handleiding installeren PrikPunt App

Installeer de app

Wettelijke verplichting
Als werkgever wilt u voldoen aan de wettelijke verplichting om uw medewerkers te beschermen tegen verwondingen van scherpe voorwerpen en om hen hierover goed te informeren. Reden genoeg om u te laten adviseren en opvolging van prikaccidenten goed te regelen. Dit kan nu voordelig, snel en eenvoudig via PrikPunt.